Jeśli mieliście okazję iść do kina na jeden z głośniejszych filmów tego roku – Wielki Gatsby  – i zastanawialiście się w jaki sposób udało się twórcom przedstawić obraz Nowego Jorku z 1922 roku, to koniecznie obejrzyjcie powyższy klip. Efekty wizualne przedstawione w filmie przyjęte zostały z mieszanymi uczuciami. Jedni wychwalali śmiałą kolorową estetykę, inni zaś nadgorliwie krytykowali jej nierealność. Nie będę ukrywał, że mi osobiście efekt końcowy przypadł do gustu, choć daleko mu do tradycyjnych zdjęć filmowych.

wielki gastby komputerowy time square

Ekipa produkcyjna opublikowała film, na którym widać, w jaki sposób udało im się uzyskać ten nieprzeciętny obraz. Na czterominutowym filmiku można zobaczyć bezpośrednie porównanie ujęć przed i po ingerencji obróbki komputerowej. Niejednokrotnie widać, że sceneria na planie zdjęciowym ogranicza się do zielonych lub niebieskich mat, na które nałożono później imponujące tła, wliczając w to dekadenckie domy czy entuzjastycznie oświetlony Time Square.

Wielki Gatsby - Time Square na niby

Zestawiono oczywiste sceny z wykorzystaniem zielonych mat  – jak na przykład, kiedy Nick Carraway i Jay Gatsby pędzą kabrioletem ulicami Nowego Jorku, oraz ujęcia, przy których można by było mieć wątpliwości czy coś zostało dodatkowo zmontowane.

Wielki Gatsby - ulice Nowego Jorku - bez efektów

Zazwyczaj efekty wizualne kojarzymy z wybuchami, dorobionymi dinozaurami, czy statkami kosmicznymi atakującymi ziemię. Postęp w tej dziedzinie jest jednak tak ogromny, że z roku na rok coraz ciężej odróżnić co było nakręcone bez użycia komputerowych programów. Choć sztucznie wyglądające starsze, bądź niskobudżetowe filmy mają swój urok, to jednak zaawansowana obróbka obrazu daje twórcom większe pole manewru. Dzięki temu możemy podziwiać nie tylko, nierealne światy, ale również drobne detale, ciekawsze ujęcia i niedostępną wcześniej pracę kamer.

Wielki Gastby ulice Nowego Jorku po przerwóbce

W całość klipu idealnie komponuje się piosenka ze ścieżki dźwiękowej The Great Gastby – „Young and Beautiful” w wykonaniu wokalistki Lana Del Rey.

zielone maty przy wjeździe do domu Gatsby

Reżyser Baz Luhrmann łaskawie zgodził się, żebyśmy pokazali światu zdjęcia „przed i po”, ukazujące efekty naszej pracy nad filmem Wielki Gatsby.

Nad efektami wizualnymi do filmu pracowaliśmy z siedmioma różnymi firmami, wliczając w to Animal Logic, Rising Sun, Iloura Australia, ILM San Francisco, Prime Focus oraz Method Vancouver.

Powołaliśmy również do życia wewnętrzną jednostkę SWAT (Specjalne Wyposażenie i Taktyka), która nakręciła ponad 400 zdjęć. Gratulacje dla wszystkich, którzy wykonali tak fantastyczną pracę nad prawie 1500 komputerowo zmanipulowanymi ujęciami. | Chris Godfrey, główny kierownik od efektów wizualnych

Dom Gatsbiego po przeróbce komputerowej

wielki gutsby-1

wielki gatsby scena w ogrodzie po post-processingu

Zdjęcia: Warner Bros. Pictures